Медичні статті » Імунологія » Освіта важких ланцюгів імуноглобулінів. Постійні області важких ланцюгів антитіл

Одна з основних закономірностей, виявлена при вивченні генетичного контролю біосинтезу легких ланцюгів імуноглобулінів, виявилася справедливою і для важких ланцюгів: освіта важкого ланцюга імуноглобулінів також контролюється різними генами - варіабельними і постійними. Але якщо для легких ланцюгів виявлено тільки два різних типи - каппа і ламбда, то для важких ланцюгів відомо 10 різних класів і підкласів, і картина їх генетичного контролю набагато складніше, ніж у випадку легких ланцюгів. Належність важкого ланцюга до того чи іншого класу або підкласу визначається будовою її постійної області, і в цьому розділі будуть розглянуті роботи, присвячені генам, контролюючим освіта постійної області важких ланцюгів.
Сн-гени вивчені у трьох видів: Людину, кролика і миші. Закономірності генетичного контролю біосинтезу важких ланцюгів виявилися однаковими у всіх вивчених видів.

Як уже згадувалося, Груббе виявив внутрішньовидові відмінності в антигенному будові імуноглобулінів людини. Сімейний аналіз показав, що ці відмінності успадковуються моногібрідное, і відповідний локус був названий Gm. Протягом наступних кількох років було відкрито велике число різних Gm-аллотипи і показано, що ці аллотіпіческіе маркери локалізовані на важких ланцюгах молекул IgG. Виявлення великого числа IgG-варіантів абсолютно заплутало спочатку питання про характер їх успадкування, і картина почала прояснюватися тільки після того, як були виявлені підкласи IgG людини. Вивчення мієломних білків різних підкласів IgG показало, що деякі аллотипи локалізовані на важких ланцюгах певного підкласу.

Стабільна зв'язок Gm-маркерів з певними підкласами IgG змусила припустити, що освіта важких ланцюгів кожного підкласу IgG визначається окремими генами (Kunkel е. а., 1964). Це припущення слід було також із того, що гамма-ланцюга різних підкласів, що розрізняються по первинній структурі, є в кожного індивідуума. Таким чином, наявність чотирьох підкласів гамма-ланцюгів є видовою ознакою, і алельні варіанти відповідних генів визначають наявність на гамма-ланцюга як генетичних маркерів, так і антигенних детермінантів, характерних для гамма-ланцюгів даного підкласу.

Алельними варіантами для підкласу IgGl є гени Grn (z, a) і Gm (f, ле-а), причому маркери Gm (z) і Gm (f) локалізовані в Fd-фрагменті гамма-ланцюга, a Gm (a) і Gm (не -а)-в її Fc-фрагменті. Алельних варіанти інших підкласів марковані тільки по Fc-фрагменту молекули.

Аналіз амінокислотних замін, Показує, що в переважній більшості випадків відмінності між алельними варіантами обумовлені розходженням тільки одного заснування в кодоні. Цікавим винятком є варіанти підкласу IgG4. Для алельного варіанту IgG4a виявлений лейцин в положенні 309 але у IgG4b-варіантa в цьому положенні амінокислотний залишок взагалі відсутня.

Примітною особливістю генетичних маркерів імуноглобулінів є існування так званих не-маркерів. До не-маркерами відносяться ті антигенні детермінанти, які зустрічаються принаймні у двох різних підкласів IgG, але ведуть себе як алельних варіанти тільки в межах одного з підкласів.