Медичні статті » Дерматологія » Історія злоякісних лімфом шкіри

Відкриття наступних років кардинально змінили розуміння гістогенезу злоякісних лімфом шкіри. Революційними в цьому відношенні стали дослідження 70-х років XX століття, коли за допомогою імунологічних та іммуноморфоло-гічних методів вдалося довести, що злоякісні,проліферуючі клітини, які раніше розглядалися як ретикулярні, є лімфоїдними, а пухлинні процеси, обумовлені проліферацією цих клітин у шкірі, стали визначати як ЗЛК. У міру накопичення наукових даних з'явилася можливість диференціювати лімфопроліферативні захворювання шкіри з преімушественно проліферацією Т-або В-лімфоцитів і таким чином позначити два основні класи ЗЛК: Т-клітинні (ТЗЛК) і В-клітинні (ВЗЛК). Ці важливі для дерматології відкриття були зробленіна хвилі бурхливих досліджень тих років в області клітинної імунології, і по суті справи, вперше засвідчили можливість прояснювати гістогенез пухлин лімфопроліферативних-го характеру з помошью імуноморфологія-чеських методів.

У 80-і роки значно спростилися і розширилися методичні можливості ідентифікації злоякісних проліферуючих клітин в осередках ураження у хворих ЗЛК. Замість проведених раніше трудомісткихметодів дослідження, заснованих на розеткооб-разующей здатності лімфоцитів (формування кілець еритроцитів навколо комплементарних клітин), з'явилася нова гібридомної технологія, за допомогою якої були отримані моноклональні антитіла, що дозволяють диференціювати на мембранах клітин системи імунітету макромолекули-маркери, відповідні специфічним антигенним структурам клітин. Вони отримали назву CD-антитіла (від англ. - Clusters of differentiation - кластери диференціювання), аметод дослідження за допомогою цих маркерів став називатися фенотипування клітин. В даний час відомо більше 200 подібних антитіл, і число їх невпинно збільшується. Основною перевагою даного методу є можливість визначення переважаючого клона пухлинних клітин в осередках ураження, що дуже важливо в діагностиці онкологічних захворювань.

Наукові дослідження, виконані з допомогою методу іммунофенотіпірованіяклітинного складу пухлин у хворих, з одного боку, дозволили розширити уявлення про природу проліферуючих клітин при різних клінічних варіантах ЗЛК, а з іншого - показали надзвичайно складну морфологію ЗЛК, яка виявляється, зокрема, значною гетерогенністю цієї групи захворювань. Вивчення імунофенотипових характеристик окремих лімфопроліферативних захворювань шкіри дозволило визначити місце більшості нозологічних форм в класифікаціях ЗЛК. Так, булавстановлена приналежність до групи ЗЛК таких захворювань, як лімфоматоідний папулез, деяких варіантів фолікулярного муціноза, ангіотроп-них лімфом та ін Крім визначення приналежності проліферуючих клітин до популяції Т-або В-лімфоцитів метод іммунофенотіпірованія клітинного складу проліфератов в біоптатах ураженої шкіри дозволив уточнити, до який субпопуляції лімфоцитів відносяться проліферуючі клітини при окремих клінічних формах ЗЛК. Було виявлено, що в основі розвиткубільшості Т-лімфом шкіри лежить проліферація Т-хелперів. Крім того, вдалося визначити деякі Іммунофенотіпіческіе параметри, що відображають ступінь злоякісності патологічного процесу і корелюють з тяжкістю перебігу захворювання, що безпосередньо пов'язано з прогнозом захворювання і призначенням хворому адекватної терапії.

З'явилися також дослідження, в яких з допомогою імунофенотипових маркерів показаностан протипухлинної захисту в осередках ураження у хворих ЗЛК. Критеріями в даному випадку були показники кількості та функціональної активності клітин системи протипухлинного нагляду.

Таким чином, дослідження із застосуванням методу іммунофенотіпірованія проліферуючих клітин збагатили знання про злоякісних лімфомах шкіри новими теоретичними даними та значно розширилиможливості діагностування ЗЛК.

Сучасні методи дослідження сприяли розробці нових класифікацій злоякісних лімфом шкіри, Заснованих на клінічній картині захворювань, морфологічних і фенотіпічес-ких ознаках злоякісних клітин. Найбільш вдалі з них будуть наведені у відповідному розділі глави 2. На жаль, слід визнати, що в нашій країні до цього часу немає єдиної загальноприйнятоїкласифікації ЗЛК, і це питання потребує дозволу в подальшому.

Поряд з вивченням гістогенезу злоякісних лімфом шкіри протягом останніх двох десятиліть радикально змінився погляд на патогенетичну сутність цих захворювань. Цьому сприяли наукові дослідження, в яких був чітко позначений морфологічний субстрат імунної системи нормальної шкіри: анатомічні (топографічні), функціональні,Іммунофенотіпіческіе особливості лімфоцитів шкіри, їх взаємодію з іншими імунокомпетентними структурами мікрооточення - епідермальними клітинами, ендотелієм судин шкіри, макрофагальної системою шкіри. G. Streilein позначив як самостійну структурну тканину шкіри «лімфоїдну тканину, асоційовану зі шкірою (SALT)». Ці дослідження дозволили по-новому розглянути патогенез ЗЛК з позицій порушень взаємодії різних ланок імунної системи шкіри. Було показано, що у хворих ЗЛК восередках ураження відбувається розбалансування ряду біологічних факторів (цитокінів, факторів росту, адгезивних молекул), що визначають міжклітинні взаємодії та зниження здатності іммуноком компетентності клітин шкіри здійснювати повноцінний протипухлинний нагляд. При впливі на організм в цілому і на шкіру як бар'єрний орган, зокрема, різних про-онкогенних факторів в результаті складних иммунопатологических процесів створюються умови для розвитку злоякісної проліфераціїлімфоїдної тканини шкіри. Таким чином, ЗЛК починають розглядати як поразку імунної системи шкіри, що відкриває нові підходи до терапії цих захворювань.

Незважаючи на те, що протягом останніх двох десятиліть проблема злоякісних лімфом шкіри активно вивчалася дерматологами, онкологами, гематологами різних країн, найбільш важким завданням для фахівців залишається діагностика ранніх стадій розвитку ЗЛК Саме в цейперіод, як відомо, клінічні симптоми захворювання дуже схожі з проявами деяких доброякісних запальних дерматозів, гістологічні ознаки ураженої шкіри мають риси хронічного неспецифічного запалення, а лімфатичних вузлів - реактивного дерматопатіческого лімфаденіту.

Запропоновані в останні роки нові методи генотипування клітин злоякісних лімфом шкіри за допомогою полімеразної ланцюговоїреакції та гібридизації дозволяють визначати клітини злоякісного клону лімфоцитів з перебудови структур Т-клітинного рецептора Т-лімфо-цитов і важких ланцюгів імуноглобулінів В-лімфоцитів, що відображає зміну генома цих клітин. Саме за допомогою генотипових маркерів вдалося показати можливість виявлення клітин злоякісного клону при деяких захворюваннях, які традиційно відносили до доброякісних дерматозах (крупнобляшечний парапсоріаз, актініческій ретікулоід та ін). В даний час ці захворювання стали визначати як клональні дерматити і обгрунтовано розглядати як групу ризику щодо можливості трансформації в ЗЛК. Методи генотипування клітин досить складні, і використання їх в практичній діяльності лікаря поки обмежена, але, безумовно, дуже перспективно в силу своєї інформативності.

В останні роки в патоморфологічної діагностиці злоякісних лімфом шкіри помітну роль стали грати методи кількісної морфології, в основі яких лежить аналіз зображення морфологічних об'єктів (цитологічних, гістологічних) за допомогою мікроскопічної, телевізійної та комп'ютерної техніки. Ці дослідження дозволяють одержати уявлення про тонкі зміни клітинних структур на підставі морфометричних, стереометричних, денситометричних і спектрофотометричних параметрів. Перевагою цих методів є можливість архівувати зображення і передавати їх по телекомунікаційних каналах в інші діагностичні лабораторії. Ентузіастами впровадження методів аналізу зображення в морфологічну практику в нашій країні є вітчизняні вчені Г.Г. Автандилов, Е.М. Коган, А.В. Жукоцкій, В.Д. Проценко.

Представлені дані по терапії хворих злоякісними лімфомами шкіри відображають появу абсолютно нових напрямків у цій галузі. Нові підходи до лікування хворих ЗЛК засновані не тільки на проведення цитостатичної терапії, а й на використанні методів імуно-коригуючого впливу. До них можна віднести такі методи лікування хворих ЗЛК, як фотоферез, застосування інтерлейкінів, інтерферонів, препаратів ретиноєвої кислоти, інгібіторів протеаз, противірусних засобів, моноклональних антитіл та ін

Таким чином, зусиллями вітчизняних і зарубіжних авторів досягнуті значні успіхи у вивченні патогенезу, гістогенезу, діагностики і терапії злоякісних лімфом шкіри. В останні роки створені наукові об'єднання фахівців різних країн, що займаються проблемою ЗЛК, зокрема Міжнародне співтовариство з вивчення шкірних лімфом (TSCL), і робочі групи вчених різних країн, які функціонують при Європейській організації досліджень і терапії раку (CLPG /EORTC), що дозволяє уніфікувати дослідження з питань класифікації, діагностики і терапії ЗЛК.

Питання, обговорювані в цьому розділі, можуть представляти інтерес і мати практичне значення не тільки для дерматоонкології, А й для фахівців інших областей медицини, в першу чергу гематологів, онкологів і патологів.